Breakdance bi Olimpijske igre mogao približiti mladima

Olimpijske igre u Parizu završene su 11. kolovoza, održala su se natjecanja u 32 sporta, a breakdance ili breaking imao je svoj debi.

Na Olimpijskim igrama u Tokiju 2020. debitirali su surfanje, skateboarding i sportsko penjanje, a od 2024. godine među olimpijskim sportovima je i breakdance.

“Dodavanje tih sportova službenom popisu olimpijskih igara nastojanje je Međunarodnog olimpijskog odbora da se dopre do mlađe publike”, izjavili su iz MOO-a.

Breakdance je, kako piše NBC, prvi puta uspješno debitirao na Olimpijskim igrama mladih 2018. u Buenos Airesu u Argentini, gdje je navodno imao više od milijun gledatelja, što je daleko više publike nego što su ih imali drugi sportovi.

Natjecanje u breakdanceu – battle (bitka)

Breakdance je kombinacija atletskih pokreta koji uključuju vrtnje, okrete i druge složene tehnike. Pokreti podsjećaju na akrobacije i nazivaju se power-moves, prepoznatljiv je rad nogu (footwork) te zaustavljanje ili zamrzavanje tijela u određenom položaju s nogama u zraku (freez).

Breakdance je kombinacija atletskih pokreta koji uključuju vrtnje, okrete i druge složene tehnike. Pokreti podsjećaju na akrobacije i nazivaju se power-moves, prepoznatljiv je rad nogu (footwork) te zaustavljanje ili zamrzavanje tijela u određenom položaju s nogama u zraku (freez).

Nastao je 70-ih godina u Bronxu u New Yorku i postao jedan od četiri stupa hip-hop kulture, pored DJ-a (disk-džokeji), MC-a (voditelji ceremonije kod rapa) i grafita. Međunarodna natjecanja su prvi put održana 1990-ih.

Plesači i plesačice nazivaju se B-Boy (Break-Boy) ili B-Girl (Break-Girl). Natjecanje u breakdanceu naziva se bitka (battle) i može biti jedan na jedan, dva na dva, a postoje i grupne bitke.

Na Olimpijskim igrama u Parizu breakdance se zove “breaking”.

“Pojam break odnosi se na određene ritmove i zvukove koje proizvodi DJ miješanjem zvukova s ​​ploča kako bi proizveo kontinuirani plesni ritam. Tehniku ​​je uveo DJ Kool Herc (Clive Campbell), jamajčanski deejay u New Yorku. Uzastopnim puštanjem pauza i prebacivanjem s jedne ploče na drugu, Kool Herc je stvorio ono što je nazvao ‘rezanjem pauza’. Tijekom svojih nastupa uživo u njujorškim plesnim klubovima, Kool Herc bi vikao: ‘B-boys go down!’, signal za plesače da izvode gimnastičke pokrete koji su zaštitni znak break dancea”, navodi Britannica.

Natjecanje u središtu Pariza

U breakdanceu naglasak je na energiji, pokretu, kreativnosti, humoru i elementu opasnosti. Namjera mu je prenijeti okrutan svijet gradskih ulica iz kojih je navodno iznikao. Također je povezan s određenim stilom odijevanja koji uključuje široke hlače ili trenirke, bejzbolske kape koje se nose na stranu ili unatrag i tenisice (obavezne zbog opasne prirode mnogih pokreta).

Inauguracijsko natjecanje u breakingu održano je 9. i 10. kolovoza na Place de la Concordeu (Trg Sloge), najvećem trgu u centru Pariza. “Prijavljeno po 16 B-Boys i B-Girls. Žene se natječu prvi dan, muškarci drugi”, najavljeno je na stranici olympics.com.

Što o ovom, relativno novom sportu na Olimpijskim igrama kaže glavna urednica časopisa Olimp (glasilo Hrvatskog olimpijskog odbora), Ninna Lara Vidaković, koja je i sama nazočila dvotjednim igrama u Parizu, govori u izjavi za Hina Zdravlje.

”Oko breakinga/breakdancea na OI u Parizu podigla se velika prašina, a najglasniji su bili oni najneinformiraniji. Prvenstveno treba znati da svaki grad domaćin može u Program Igara uvrstiti nekoliko netradicionalnih sportova po svom izboru. Organizatori su se, sasvim opravdano, želeći zainteresirati mlađu publiku za OI – u čemu su i uspjeli – odlučili i za breakdance, kojega već u Los Angelesu neće biti na programu.

Možda je upravo zbog toga izostalo sudjelovanje ozbiljnijih kandidata, a vjerojatno su i kriteriji kvalifikacija bili različiti od zemlje do zemlje, što je pak rezultiralo nekim potpuno nekompetentnim natjecateljima poput Australke”, objašnjava Ninna Lara Vidaković.

Nina Lara Vidaković

I nastavlja:

”O tome je li breakdance bio dobar izbor dovoljno govori činjenica da je interes bio golem, a karte su rasprodane u rekordnom roku. Osobno sam bila na muškom finalu u breakingu i priznajem da sam, iako očarana sjajnom atmosferom, bila pomalo razočarana izostankom atraktivnih plesnih bravura visokog stupnja.

Moram istaknuti da je i Hrvatska nekoć imala jaku breakdance scenu, pa sam u nekim trenucima imala osjećaj da bi bilo koji od naših dečkiju, tadašnjih B-boysa (nikad prežaljeni Goran Kolarek aka Flor Killah, kao i Saša Krnetić aka Super Salee, ali i Elvis Hodžić aka El RockRobert Franjo aka Real One…), čak i s tadašnjim znanjem i vještinama od prije 17-ak godina, i dan-danas impresionirali svojim nastupom”.

(nikad prežaljeni Goran Kolarek aka Flor Killah, kao i Saša Krnetić aka Super Salee, ali i Elvis Hodžić aka El Rock, Robert Franjo aka Real One…) u ono vrijeme prije 17-ak godina, s tadašnjim znanjem i vještinama, rasturali i dan-danas”.

Puno pozitive, silna energija

Glavna urednica Olimpa opisuje atmosferu u Parizu, za vrijeme breakdance natjecanja.

”Atmosfera je bila sjajna, publika oduševljena, a pozitiva zarazna. Općenito je iznimno očaravajuća bila ta energija oko urbanih sportova koji su se održavali na Place de La Concorde, koji je funkcionirao kao jedna velika otvorena arena s posebnim tribinama za breaking, BMX freestyle, košarku 3×3 i skateing.

Urbani sportovi bili su u svom prirodnom okruženju, u samom srcu grada, a između postavljenih tribina su se i sami posjetitelji, kao i oni najmlađi, imali prilike okušati u košarci, plesu…

Na svakih 20-ak metara bio je postavljen stup sa zvučnicima, glazba je dopirala iz svakog ugla, imao si osjećaj kao da si u nekom feelgood filmu i to je zaista bilo jedno predivno iskustvo. Vjerujem da su i oni koji su OI pratili putem medija, bili zadivljeni gotovo nadrealnim fotkama na kojima je, primjerice, BMX (okrenut naopačke) ulovljen u visini obeliska.

Možete onda zamisliti koliko smo emotivno to doživjeli mi koji smo sve to gledali izbliza. Nestvarno, intenzivno, očaravajuće, gotovo neopisivo i – kada su urbani sportovi u pitanju, sigurna sam – neponovljivo!”, zaključuje Ninna Lara Vidaković.

Tekst je nastao u suradnji s HOO